• 48
    Shares

חג השבועות קרב ובא, ריח הגבינות המשובחות עולה באפינו, מסיבות גבינות ויין מפורסמות בחוצות, טקסי ביכורים מתקיימים במקומות שונים, איזה יופי! עם ישראל טורח לציין את חג השבועות עם הסמלים והמנהגים המסורתיים

הרב ישעיהו הרצל צילום: ויקיפדיה

אבל רגע ! רגע ! עם כל הכבוד לסמלים היפים של החג, האם שאלנו את עצמנו מה עומד מאחוריהם ? הרי הגבינות והביכורים הם רק סמל למשהו הרבה יותר עמוק .

חשוב לדעת וגם ללמד את ילדינו כי החג הזה הוא – חג מתן תורה – התורה שקיבלנו במעמד הר סיני מפי הקדוש ברוך הוא.

מה יש בתורה הזאת שמביא אותנו לשמוח כל כך ביום שקיבלנו אותה ?

אז קודם כל, אפילו מבלי לדעת מה כתוב בתורה, עצם המחשבה שהתורה שניתנה לנו היא תורת ה’ האין סופי – הנצחי, מלך מלכי המלכים, בורא העולם ומנהיגו, כבר נותנת לנו הבנה שמדובר בדבר הכי יקר והכי חשוב עבורנו .

ואם כבר הבנו שמדובר בדבר יקר וחשוב מאוד מאוד, בודאי נרצה להתעניין ולדעת מדוע היה כל כך חשוב לקדוש ברוך הוא לתת לנו אותה יחד עם 613 המצוות שמופיעות בה ?

ובכן, התורה נקראת “תורה” מלשון “הוראה”, התורה היא מורת הדרך שלנו בחיים, התורה היא המנחה אותנו בדרכים המפותלות של החיים .

כדוגמת הוראות המצורפות למכשיר חשמלי כזה או אחר, כאשר ברור לכולם שהוראות היצרן אינן באות על מנת ל”טרטר” את המשתמש במכשיר, להיפך מטרת ההוראות היא על מנת שניתן יהיה להפיק מהמכשיר את מירב התועלת שלשמה הוא נוצר, מבלי לגרום למכשיר נזק כלשהו .

אם נתייחס לתורה כאל מורת דרך, ללא ספק נאמץ את מצוותיה מתוך הבנה שהן נועדו לטובתנו למען מילוי תפקידנו וייעודנו עלי אדמות .

התורה מחנכת את האדם שלא יפעל על פי אינטואיציות, שלא ינהג כחיית השדה, שלא יעשה מה שבא לו, שכן יעשה את מה שטוב ונכון לעשות על פי הוראות היצרן שיצר אותו ואת העולם כולו, אם זה בעניינים שבין אדם למקום ואם זה בעניינים שבין אדם לחברו .

בעיות חברתיות וקונפליקטים רבים נובעים מקנאה שנאה ותחרות, מסתבר שגם בנושא הלא פשוט הזה יש מענה בתורה הנפלאה שלנו . התורה מחנכת את היהודי לנהוג בנימוסים, להסתפק במועט ולנהוג באיפוק לדוגמא, היהודי לא יאכל את סעודתו אלא אחרי נטילת ידיים וברכות, בכך מתחנך הוא לאיפוק ולהסתפקות מבלי לפגוע בזולת .

ניקח לדוגמא את הנושא של זכותנו על ארץ ישראל, הרי ברור שכל מי שאינו מבסס את חייו על פי התורה אינו מבין מדוע הארץ הזו היא באמת שלנו ? ומדוע כל כך חשוב להילחם למען החיים בה ?

רק מי שמאמין באמיתותה של התורה כמי שמבטאת את רצונו של בורא העולם ומנהיגו יהיה בטוח בעצמו כי מאבקנו למען קיומנו בארץ הזו הוא מאבק צודק .

חשוב שתדעו ! מידי שבת וחג אנו מתכנסים בבית הכנסת ומאזינים למסרים הכל כך חשובים של התורה שלנו, של כולנו, של כל עם ישראל .

אני קורא לציבור הרחב, הבה נסיר את המחיצות המלאכותיות של “דתיים” ו”חילונים”, כולנו יהודים, כולנו קשורים לתורה ולמי שנתן לנו אותה, בואו בהמוניכם לבית הכנסת מידי שבת וחג להקשיב למסרים הנפלאים של התורה.

ההתכנסות יחד בבית הכנסת לתורה ולתפלה, לברי מצווה ולחתונות, לאזכרות ולאירועים שונים, ההקשבה לקריאת התורה – לפרשת השבוע מידי שבת וחג ובימי החול וראשי חודשים מחזקת את האחדות בין כולנו ואת הקשר למסורת ישראל.

שמו של החג – חג השבועות, גם הוא מבטא את החביבות והחשיבות שאנו מייחסים לתורה, שהרי ספירת השבועות – ספירת העומר – שאנו סופרים החל מפסח ועד שבועות נועדה לבטא את הציפייה והדריכות שלנו לקבל את התורה .

בחג השבועות הקרב ובא נבוא כולנו לבתי הכנסת, נקשיב היטב לקריאת התורה, ובמיוחד נקשיב לעשרת הדיברות עם התיאור המדהים של חווית מעמד הר סיני וקבלת התורה .

השנה חל חג השבועות במוצאי שבת, לכן עלינו להכין את צורכי החג עוד מלפני שבת.
כמו כן מוסיפים בתפלות ליל החג קטע מיוחד “ותודיענו” המבטא את ההבדלה בין קודש לקודש – מן שבת ליום טוב.
נשים – שלא מתפללות תפלת החג – לפני שהן מדליקות נרות החג, עליהן לומר בפה “ברוך המבדיל בין קודש לקודש”.
הדלקת נרות החג מתבצעת אך ורק בהעברת אש מן נר שדולק כבר מן ערב שבת.

אאחל לכולם ברכת שבת שלום וחג שמח ונזכה כולנו לקבלת התורה בשמחה ובפנימיות, תוך בריאות נכונה ופרנסה בהרחבה אריכות ימים ושנים טובות וקבלת פני משיח צדקנו בגאולה השלימה בקרוב בימינו אמן

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם.