פורים מתקרב? סוף שנה? החברה עשתה אקזיט ויש מלא כסף? יומולדת לבעל? אמא של אשתך ירדה מהארץ? לא חסרות סיבות לחגוג, וסטנדאפ הוא אחת ההפתעות המשתלמות ביותר שאפשר להביא. הוא זול יחסית, מדובר באדם אחד, ואפשר לקיימו כמעט בכל תנאי. בקיצור, לא מדובר בלהביא להקת רוק. אבל איך בוחרים סטנדאפיסט? הרי יש בארץ הרבה סטנדאפיסטים וסטנדאפיסטיות טובים ומוכשרים. להלן כמה דגשים שיכולים לסייע למי שצריך להחליט.

  1. עד כמה הסטנדאפיסט מגוון.
    הקהל באירוע חברה ובאירוע פרטי הוא בדרך כלל הומוגני יחסית לקהל רוכשי הכרטיסים. יש לאנשים באירועים הללו הרבה מן המשותף. במקרה של אירוע חברה – מקום עבודה, במקרה של אירוע פרטי – אותה משפחה או חברים, ובשני המקרים אותו הווי. אם במקרה החומר של הסטנדאפיסט מתאים למכנה המשותף של הקהל- הרווחתם. למשל סטנדאפיסט שיש לו הרבה בדיחות על שוטרים, מתאים לאירוע של המשטרה (או שלא. הם עלולים להעלב. או לא להבין. בכל זאת, שוטרים). הבעיה מתעוררת כשהחומר של הסטנדאפיסט לא מתאים כלל לקהל היעד. למשל בדיחות זוגיות למופע בר מצווה. ולכן הפתרון הוא להזמין סטנדאפיסט עם חומר כמה שיותר מגוון, שחלקים ממנו ידברו לקהל היעד באירוע, וגם אם יהיו חלקים שלא, מניסיון שלי, אחרי שהקהל רואה שאתה מצחיק, הנכונות שלו לתת לך קרדיט גדולה יותר ולא חייבים שכל ההופעה תהיה בדיוק על מה שהקהל רוצה ומכיר.
  2. עד כמה הסטנדאפיסט יודע לאלתר.
    הקהל הישראלי אוהב שמדברים איתו. התופעה בולטת עוד יותר באירועי חברה ובאירועים פרטיים. כשאנשים מכירים אחד את השני כל בדיחה על חשבון מישהו מהנוכחים, רצוי הבוס (אם הוא מבין עניין) או חתן השמחה (אחרי שלקחת את הצ’ק) מביאה לגלי צחוק גדולים. בהופעות הפרטיות הדיבור עם הקהל עובד לעיתים טוב יותר מהחומר עצמו, ופעמים רבות חלק ניכר מההופעות הפרטיות הוא אלתורים. סטנדאפיסט שנצמד לחומר שלו פחות מתאים לאירועים אלה.
  3. עד כמה הסטנדאפיסט מוכן להתכונן להופעה הספציפית.

להופעת סטנדאפ באירוע חברה או באירוע פרטי נדרשת כמעט תמיד שיחה מקדימה בה מסופרים לסטנדאפיסט מי החברה, במה עוסקים העובדים, בן כמה חתן השמחה, מי הדמות הקומית בקהל (טיפ: תמיד תחפשו את התימני). כל זה ישרת את הסטנדאפיסט כדי להכין בדיחות בבית או לאלתר, כאמור בסעיף הקודם. סטנדאפיסט שפחות נגיש לשיחה מקדימה, או שלא רוצה או שאין לו זמן – זה עלול להוות בעיה.

צילום:אלבום פרטי
  1. עד כמה הסטנדאפיסט מנוסה.
    הניסיון של הסטנדאפיסט מאפשר לו להתמודד עם תקלות לא צפויות שצצות באירועים פרטיים ובאירועי חברה. למשל, אם כמו בסעיף 1 החומר לא עובד וצריך לדלג על חלקים בהופעה, או שסוג של חומר לא מתאים מראש, למשל גסויות וצריך לספר בדיחה בגרסא מצונזרת, או שטקטיקת אלתורים אחת לא עובדת וצריך טקטיקה אחרת (לרדת יותר על עצמך במקום על הקהל). כל אלה, ובקיצור היכולת לקרוא את הקהל נכון, הם נגזרות של ניסיון וותק.
  2. עד כמה הסטנדאפיסט מוכן להופיע ב”תנאי שטח”.
    הופעות חברה, ובמיוחד הופעות פרטיות, הן לעיתים הריאליטי הישרדות של הסטנדאפיסטים. לפעמים אין במה, לפעמים אין הגברה, לפעמים אין תאורה, לפעמים המופע בחוץ ולפעמים הכל ביחד. לא, אני קצת מגזים, אבל כשמזמינים סטנדאפיסט למופע פרטי צריך להסביר לו מה התנאים ולבדוק אם הוא רוצה או יכול להופיע בתנאים אלה. יש סטנדאפיסטים שרגילים לבמות מפוארות והתנאים האלה יפגעו להם קשות בהופעה. רק על דבר אחד אסור להתפשר – שקט. אל תזמינו הופעה ואל תתחילו אותה כשהמקום רועש, אחרת זה לא ילך. אין סטנדאפ בלי שקט והקשבה. אז בקיצור, לא בתוך מסעדה שמשרתת לקוחות אחרים, לא בתוך דיסקוטק פעיל ולא בסמוך למואזין.
  3. המחיר.
    זה שסטנדאפיסט עולה פי שניים זה לא אומר שהוא פי שניים מצחיק. המחיר הוא תולדה של מרכיבים רבים כמו פרסום, ניסיון, ביקוש, יחסי ציבור, וכמובן שגם יכולת הצחקה. לעיתים מה שמתאים לחברה זה להביא את השם החם באותה תקופה, וזה בסדר גמור. אבל, במקרה שהתקציב מוגבל, כדאי לבדוק מי מוכן להופיע במחיר המוצע, לראות את היכולות שלו בקטע יו טיוב ולהיות מופתעים לטובה.

מאת: שגיב פרידמן

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם.